Aktuality k platovým předpisům:
1. 6. - účinná flexibilizační novela zákoníku práce
- Přehledný výčet změn naleznete na stránkách MPSV - zde
1. 6. - účinná novela NV č. 341/2017 Sb., (NV č. 155/2025 Sb.),
- dochází k úpravě a rozšíření výčtu tzv. náhradních dob započítávaných do započitatelné praxe pro zařazení zaměstnance do platového stupně a následné určení příslušného platového tarifu zaměstnance.
Předpis ke stažení zde
O co se zejména jedná?
Navrhované změny se týkají § 4 nařízení vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě. Jedná se o dva nesouvisející tituly pro započtení náhradní doby do celkové praxe zaměstnance
- Prvním je doba, kdy zaměstnanec poskytoval péči osobě blízké, která je závislá na pomoci jiné osoby ve stupni III (těžká závislost) nebo ve stupni IV (úplná závislost) podle § 8 zákona o sociálních službách.
- Druhým je jako náhradní doba hodnocena i doba řádně ukončeného studia v doktorském studijním programu podle § 47 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách.
V čem se to liší od dosavadní praxe?
- Ad1: Současně lze započítat osobní péči o osobu závislou na péči jiné osoby, jen je-li závislou osobou nezletilé dítě, od 1. 6. se tato možnost rozšířuje na péči o osobu blízkou, tedy nemusí se jednat jen o nezletilé dítě. ale jakoukoliv osobu blízkou (např. seniory apod.) bez podmínky věku.
- Ad2: Pokuk se jedná o řádně ukončené studium v doktorském studijním programu, tuto dobu lze započítat vždy jako náhradní dobu bez ohledu na formu studia.
--------------------------------
Některá další ustanovení z legislativy účinné k 1. 1. 2025
Sleva na pojistném pro pracující důchodce od 1. 1. 2025
- Jak jsme Vás informovali v našem semináři k platovým předpisům, pokud Vaši pracující důchodci chtějí uplatnit slevu na pojistném v únorové výplatě za leden, je nejvyšší čas, aby o to zaměstnavatele požádali a předložili potřebné dokumenty, t.j: rozhodnutí o přiznání starobního důchodu a čestné prohlášení o nároku na výplatu starobního důchodu v plné výši. Podrobnosti naleznete zde
Přepočty MD, RD a péče o děti - Odstranění limitu 6 let u zápočtu náhradních dob spojených s péčí o dítě.
- Na semináři k platovým předpisům jsme podrobně rozebírali problematiku přepočtů náhradních dob - MD, RD a péče o dítě. MPSV k této problematice vydalo metodický materiál, kterým si můžete doplnit a ujasnit výklady z příkladů a přednášky našeho semináře - materiál zobrazíte zde
Zákon o pedagogických pracovnících - Upozornění na výklad MŠMT k přespočetným hodinám u zástupců ředitele
- V dopise č.j. 381/2025-1 adresovaném odborům školství krajských úřadů MŠMT uvádí výklad k přespočetným hodinám zástupců ředitelů v souvislosti s odpočty přímé pedagogické činnosti. Metodickou část z uvedeného dopisu zobrazíte zde
Software:
Personální kancelář Platy 2025
Aktuální verze: 7.5.2. (uvolněna 30. května 2025)
V souvislosti s novelou NV 341/2017 Sb., o platových poměrech ve veřejných službách a správě došlo k aktualizaci 7.5.2
Pokyny k aktualizaci zobrazíte zde
- v oddíle Praxe - Vkládání údajů došlo k rozšíření možnosti vkládání náhradních dob o osobu blízkou
- došlo k revizi šablon a nahrazení textů v souladu s flexi novelou účinnou od 1. 6. 2025
O programu:
Program zpracovává podklady pro mzdové účetnictví a vedení příspěvkových organizací (není programem pro zpracování mezd, ale jeho doplňkem v oblasti vstupů). Program umožňuje hromadnou správu personálních dat v organizaci. Poskytuje informace o potřebě nominálních mezd při tvorbě rozpočtů a ekonomických rozvah. Velmi snadno lze spočítat finanční částky potřebné na jednotlivé složky mzdy - osobní příplatky, zvláštní příplatky, příplatky za vedení, tarify, dále pak přepočtené počty zaměstnanců apod. Program tiskne pracovní smlouvy dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr a mnoho dalších dokumentů ze vzorových šablon. Zabudované kontrolní systémy řídí zařazení zaměstnance do platového stupně – program hlídá odpočty let, krácení podle typu praxe, doby mateřských dovolených atd. Program je pravidelně aktualizován. Legislativní změny jsou řešeny hromadnými převody a tisky. Průvodce programem (PowerPoint) si můžete stáhnout zde.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Evidence pracovní doby a nejen to! + kompletní výstupy pro mzdovou účtárnu!
Současná verze: 3.5.0. (vystaveno 2. 1. 2025)
- implementace svátků pro rok 2025
- další vnitřní změny v souvislosti se zabezpečením systémových a databázových souborů
Řešení evidence pracovní doby a stanovení harmonogramu směn s kompletními výstupy pro mzdovou účtárnu. Způsob, jak se jednoduše a prozatím i velmi levně vyrovnat se složitou situací a povinnostmi zaměstnavatele ve vztahu k pracovní době.
Pravidelným používáním programu zaměstnavatel plní zákonnou povinnost vedení evidence pracovní doby svých zaměstn
anců. Podrobnosti k programu naleznete zde
Pokladna
Současná verze: 3.5.0. (vystaveno 2. 1. 2025)
- další vnitřní změny v souvislosti se zabezpečením systémových a databázových souborů.
- podrobné informace naleznete pod tlačítkem Aktualizace - Faq v levé liště
Jednoduché ale účinné vedení pokladny.
Tisky výdajových a příjmových pokladních dokladů nebo pokladní knihy.
Snadné vyhledávání účetních dokladů.
Více o pokladně zde
Kancelář GDPR
O programu:
Program je určen k administraci zákona č. 101/2000 Sb. , o ochraně osobních údajů a implementaci nařízení Evropského Parlamentu a Rady (EU) 2016/679.
Je určen primárně pro školy a školská zařízení, u kterých předdefinovává účely zpracování s právními tituly pro zpracování, které se ve školství nejčastěji vyskytují, ať už se jedná o výkon právních povinností, smluvního plnění nebo zpracování na základě souhlasu. Veřejnoprávní předpisy ve školství (školský zákon, zákon o pedagogických pracovnících, a dále zákony o daních z příjmů, účetnictví, sociálním zabezpečení zdravotním pojištění atd. stanovují detaily zpracování osobních údajů, od kterých se nelze odchýlit, a jejichž zpracování má zřetelný zákonný podklad. Výčet zpracovávaných osobních údajů zaměstnanců, dětí, žáků a studentů na základě veřejnoprávních předpisů včetně určení konkrétních předpisů je již v programu immplementován, uživatelúm tak odpadá značná administrativa, doplní jen údaje o organizačních a technických opatřeních k zabezpečení v míře odpovídající rizikovosti zpracování.
Základní atributy programu - zvládnete to sami:
- implemetovány osobní údaje o dětech žácích nebo studentech, která školy sbírají na základě zákonů
- implemetovány osobní údaje o zaměstnancích, která školy sbírají na základě zákonů
- doplňjete jen konkrétní specifika vaší školy (např. data o fotografiích na webových stránkách apod.)
- analýza současného stavu zpracovávání osobních údajů
- základní organizační a technický opatření
- tisk vnitřního předpisu k ochraně osobních údajů
- další šablony tiskových sestavy ke zpracování na základě souhlasu apod.
- účinný nástroj pro pověřence pro ochranu osobních údajů, zejména jmenovaných z řad zaměstnanců
- aktualizace programu na základě budoucích legislativních změn